Medlemsmøte 4. oktober

MEDLEMSMØTE PÅ BYÅSEN VIDEREGÅENDE SKOLE, ONSDAG 4. OKTOBER, 2023 KL. 1900

Vi får besøk av Knut Botngård fra Bjugn. Han vil holde foredraget: Om Sild, salt og transporten som gikk fra bl.a. Bjugnfjorden til Røros.

Hva har silda med Byåsen å gjøre? Kanskje mer enn vi tror. Falkbergets An-Magritt kjørte kobber fra gruvedrifta på Røros til Trondheim. Tilbake til Røros var det matvarer som var lasten. Det er sannsynlig at salt sild var en viktig del av returlasten. Veien de brukte gikk over Byåsen. Dette og mye annet vil vi få vite mer om i løpet av kvelden!

Knut Botngård er historisk interessert.

Hestekar med 18 turer med Trøndelag Lasskjørarlag til Rørosmartnan. Selvfølgelig med flere små tønner med salt sild i lasten, slik det var i gamle dager. En kar med lidenskapelig og medfødt hesteinteresse. Var med på «Hest» i OL på Lillehammer i 1994. Han er hovslager, salmaker, travtrener og har Hærens Hesteskole.

Andre poster på programmet:

• Info fra Styret
  • Kaffe med noe å bite i
  • Inngang kr. 100,- pr. person.

Velkommen til møte