STABBURET PÅ MARKEN

Stabburet som sto på Stykket inn til for noe få år siden, ble tatt ned for å restaureres av Byåsen Historielag for bevaring for ettertiden. Etter at det ble kjent at stabburet etter all sannsynlighet sto på Marken før det ble flyttet til Stykket, har historielaget forhandlet med Norges speiderforbund, som eier Stykket, og fått gehør for at stabburet må tilbakeføres til Marken.

Tømmerstokkene i stabburet var av variabel tilstand, men råtne stokker er nå byttet ut med nye. Martin Inge Lund og Terje Hansen har lagte ned stor innsats med laftingsarbeidet. Stabburet er for tiden en «flatpakke», men vil gjenoppstå neste sommer på Marken, med nytt gulv, tak og bordkledning.

Som takk for at historielaget fikk overta stabburet, har vi påtatt oss å bygge en verandaplatting på Stykket. Arbeidet er godt i gang, og det er den driftige dugnadskomitéen som er gjør jobben.

Erik og Roar arbeider med fundamentering av verandaplatting.

Erik og Roar arbeider med fundamentering av verandaplatting. Foto: Kjell Ivar

Terje restaurerer stabburet.