HØSTENS FØRSTE MEDLEMSMØTE

Kveldens kåsør, Fridtjof Simonsen

Høstens første medlemsmøte ble holdt på Trøndelag Folkemuseum onsdag 14. oktober. Kåsør denne gangen var historielagets mangeårige styremedlem, redaktør for Byåsminner og billedredaktør Fridtjof Simonsen. Temaet var «Byåsen under utvikling – et blikk på fortid og nåtid». Gjennom en imponerende billedkavalkade tok Fridtjof oss med på en reise over Byåsen fra gamle dager og helt opp til vår tid. Her fikk vi se veier, gårder og jordbruksareal fotografert både fra bakken og fra lufta, og vi fikk se de samme områdene fotografert i dag. Her fikk kåsøren  virkelig synliggjort hvordan Byåsen har utviklet seg de siste 100 årene. Og det manglet ikke på nostalgiske gjensyn med fordums tider, slik voksne byåsinger husker fra barndommen. Over 100 personer fylte auditoriet, godt fornøyde med kveldens tema.

Før kåseriet startet, ga historielagets leder Karl Kristian Eggan en kort orientering fra styrets arbeid i den siste tiden. Avslutningsvis var det tradisjonell servering av kaffe og kaker ved Café Bagle, med boksalg og utdeling av gratis bøker som vervegave til ikke-medlemmer som meldte seg inn i laget.