MEDLEMSMØTE 04.02.2015 med ca 60 medlemmer til stede.

Tore Kiste (t.v.) takkes for godt kåseri. Torvald Nakstad fra Byåsen Historielag til høyre. Foto: Fridtjof Simonsen

Tore Kiste (t.v.) takkes for godt kåseri. Torvald Nakstad fra Byåsen Historielag til høyre.
Foto: Fridtjof Simonsen

Viadukten ved Selsbakk under riving etter 1921. Størenbanen (åpnet 1864) hadde sin første trasé lenger ned i terrenget på Selsbakk. Normalspor (1435 mm) ble innført i 1921, og nåværende trase ble anlagt, lenger opp i lia. Foto fra Else Fløttum

Viadukten ved Selsbakk under riving etter 1921. Størenbanen (åpnet 1864) hadde sin første trasé lenger ned i terrenget på Selsbakk. Normalspor (1435 mm) ble innført i 1921, og nåværende trase ble anlagt, lenger opp i lia.
Foto fra Else Fløttum

Tore Kiste holdt et kåseri om jernbanen Trondheim-Støren som hadde 150-årsjubilemum i 2014. Denne første strekningen ble åpnet i 1864, med trasé opp Elgeseter gate og på høg bru over Nidelva ved Sluppen. I 1884 ble traseen ført over Stavne vest for elva og over Skansen til Brattøra som da nettopp var oppfylt.

Vår kåsør Tore Kiste er historisk interessert og medlem av flere historielag, blant annet Byåsen historielag. Tore er også styremedlem i Nardo og Bratsberg historielag.
Tore ble i mai 2012 tildelt Kongens Fortjenestemedalje i sølv for sin lange innsats for Sør-Trøndelag fylkeskommune.