KULTURMINNEDAGEN PÅ FRØSET SØNDAG 11. SEPTEMBER

Dagen opprant, – nærmest bokstavelig, med regn i bøtter og spann, så det så mørkt ut for gjennomføringen av det planlagte arrangementet. Vi så ikke for oss at noen tok turen til Frøset i dette været. Men det heter jo at det ikke finnes dårlig vær, bare dårlige klær, og våre trofaste medlemmer sviktet ikke denne gangen heller. Kakebakerne i styret hadde sørget for rikelig med kaffebrød, så planlagt uteservering ble flyttet til fjøsgangen. Etter hvert kom det så mange at både sauefjøset og vognbua ble tatt i bruk til «Kafé Frøset». Kaffen smakte ekstra godt i det dårlige været.

Kjell Ivar Aune fra historielaget åpnet med å orientere om gården og nærliggende områder langs Leirelva nedenfor Leirsjøen, om Trudvang, Leirdal og vadmelstampa i Leirdal. Det ble også vist til møllevirksomheten lenger opp i vassdraget i det samme tidsrommet som det også var møllebruk ved Frøset. Etterkommere fra Hågenslifamilien, som eide og bodde på Frøset fra slutten av 1800-tallet fram til ca. 1965, supplerte med en del historiske opplysninger.

Gunhild Onsøyen og Jannicke Jakobsen fra Byneset, bidro med vakker og stemningsskapende musikk på bukkehorn og lur, – et meget populært innslag.

Geir Inge Lien, administrasjonssjef ved Dronning Mauds Minne Høgskole, som eier Frøset gård, fortalte om dagens bruk av gården, og om dens betydning for utdanningen av førskolelærere. Høgskolen ser hvor viktig det er at bygningene blir tatt vare på som kulturminne, noe Byåsen Historielag setter stor pris på. Vi takker for at vi fikk benytte gården til Kulturminnedagen 2016.

Og det beste av alt: Da Gunhild og Jannicke begynte å spille, så sluttet det å regne….

Klikk på bildene, så blir de større!

Kjell Ivar kåserer

Geir Inge Lien til høyre i bildet