Sporveismuseet 21. mai, 2014

Historielaget på utflukt med Sporveismuseets vogn 7. Her passeres Ugla stasjon på nedovertur, etter en retur fra Lian. Foto: Fridtjof Simonsen mai 2014.

Som  en oppfølger til Rune Kjenstads kåseri om Graakalbanen tidligere i vår (se sak nedenunder), arrangerte Byåsen Historielag et besøk på Sporveismuseet på Munkvoll. Rune Kjenstad tok i mot, og ga en stor flokk med interesserte tilhørere et historisk tilbakeblikk på det vogn-materiellet som er tatt vare på. Flere haller på Munkvoll er i dag fylt opp med materiell fra trikk- og Graakalbanedrift. Mye er fortsatt under arbeid, men mange staselige vogner står ferdige preparert for innvendig og utvendig beskuelse.

Etter omvisningen inne i hallene ble det tur med banen. Graakalbanens vogn nr. 7 fra 1955 kjørte en runde opp til Lian og tilbake til Munkvoll. Et flott arrangement på en fin, varm vårkveld.