MEDLEMSMØTE 18. NOVEMBER 2015

Lederen takker kåsøren

Han gjorde det uten minnepinne og PowerPoint, men kveldens kåsør, avdelingsleder ved Kulturhistorisk avdeling ved Trøndelag Folkemuseum, Daniel Johansen, trollbandt likevel sitt publikum med sitt kåseri «Hvordan fokusere historiske minoriteter som samer, tatere og jøder». De av oss som trodde at vi var etterkommere av «bunadskledde trønderbønder» siden tidenes morgen, har nok tatt feil. Vårt kulturelle landskap har vært i en stadig endring, bergverk, jord- og skogbruk har påvirket bosettingsmønstrene, og folkegrupper har flyttet på seg og blandet seg.

Etter kåseriet var det tid for presentasjon av Byåsminner 2015 ved redaktør Knut E. Møller og billedredaktør Fridtjof Simonsen. Alle tilstedeværende skribenter ble presentert, og to av disse ble intervjuet av redaktøren om sine bidrag til boka.

Godt og vel 60 personer var til stede under medlemsmøtet, og etterpå var det kaffe og kake på Cafe Bagle. Mange frammøtte benyttet anledningen til å kjøpe både den nylanserte Byåsminner 2015 og andre årganger, – det er jo julegavetid…

Knut og Fridtjof lanserer Byåsminner 2015