BYÅSMINNER 2015 LANSERES SNART

Fra møte i redaksjonskomiteen: Kristin Prestvold, Knut E. Møller og Marit Grindstad

Fra møte i redaksjonskomiteen: Kristin Prestvold, Knut E. Møller og Marit Henriksen

Redaksjonskomitéen for historielagets årbok legger i disse dager siste hånd på årets utgave av Byåsminner. Det ligger mye arbeid bak ei slik bok, men det er heldigvis meget god tilgang på stoff. Leder for komitéen er Knut E. Møller, og billedredaktør er Fridtjof Simonsen. Øvrige medarbeidere er Marit Henriksen, Kristin Prestvold og Arne Sellæg.

Byåsen Historielag ble stiftet i 1991, og i 1993 kom den første årboka ut, Byåsminner 1993. Siden da har Byåsminner blitt utgitt hvert år, unntatt årene 2001 og 2011. Da ble Byåsminner erstattet med jubileumsbøker med tittelen «Det gamle Byåsen i tekst og bilder». Disse to bøkene inneholder nesten bare bilder med tilhørende tekst.

Om kort tid lanserer historielaget sin 23. bok, Byåsminner 2015. Hovedtemaet denne gang blir 2. verdenskrig, men det blir også andre interessante artikler. Årets bok vil inneholde 20 artikler fordelt på 150 sider. Opplaget blir på 1500 eksemplarer. Nå gjenstår bare kvalitetssikring og korrektur før boka går i trykken. Boka lanseres under historielagets medlemsmøte på Trøndelag Folkemuseum onsdag 18. november.